2018-03-01

2018-11-30

IKEA BSGF - Projektledare - Office at the Sales Floor - Office 365

Förbereda och rulla ut Office 365 till 130.000 medarbetare på inom Ingka. Konfigurera O365 plattformen och definiera/beskriva möjligheterna med plattformen. Analysera affärsbehoven och hur man arbetar. Etablera plattformen, utbildning, kommunikation och förändring, tillämpa Office Online, utvärdera lösningen och rulla ut till användarna.
Omfattning: IKEA Groups butiker samt uppsamlingsställe och Pop-up butiker.

Projektet var uppdelat i följande strömmar med en ansvarig projektledare.
- Etablera plattformen
- Hur man jobbar,
- Utrullning och
- Teknisk Support & Påslagning.

Följande funktionalitet ingick i utrullningen:
Office online, SharePoint online, OneDrive for Business, Azure Information Protection, Groups, Teams.

Huvudprojektet bestod av
- 3 underprojektledare
- 3 affärsanalytiker
- 2 produktspecialister
- 2 lösningsarkitekter
- 2 förändringsledare
- och ett antal tekniska resurser från olika avdelningar. Totalt 30 resurser.

Huvudprojektledare
- Sammankalla och driva gruppmöten, uppföljningsmöten och styrgruppsmöten
- Agera brygga mellan kärnverksamhet och utvecklingsavdelningen för att säkerställa att alla jobbar med samma mål.

Framgångsrikt etablerades plattformen och styrningsstrukturen. Omfattande material framtaget med filmer och instruktioner för utbildning och förändringsledning. Utbildningsplan skapad och genomförd. Alla medarbetare migrerade till office online och Teams.

Projektledning, intressentledning, affärssparring, kommunikation, budget och prognos, process och styrning.

<-- Tillbaka